Verksamhetsberättelse 2014

Föreningen har 323 medlemmar. Styrelsen har under året haft 10 sammanträden.

Föreningens ”Byahus” har används flitigt för diverse aktiviteter under året, då medlemmar kan hyra lokalen för en mindre avgift. Även externa gäster hyr in sig i byahuset för föreningsmöte eller kommunala arrangemang. Under året har Tommy Sandberg haft hand om uthyrningen.

Under året har vi haft haft två uppskattade föreläsningar i Byahuset. I mars var det Mikael Eriksson från MAX IV LAB i Lund. Mikael, som är bosatt på Enevången, berättade om framtidens möjligheter på MAX IV LAB. I juli hade vi Christina Åkerberg som föreläste om stress och stresshantering i familjen. ”Uppkopplad och Bortkopplad”

På ovanvåningen i Byahuset håller Fritidshänget till. Fritidshänget är igång för 4:e året med sin verksamhet för åk 3-6. Projektet är ett samarbete med Svenska Kyrkan i Hörby församling samt Byföreningen. Här spelas det spel, bakas, leker, myser eller bara hänger tillsammans med personal från kyrkan. Arrangemanget är välbesökt. Byföreningen står för lokalen samt material och kyrkan står för personal.

Under året gjordes att tappert försök till att locka mer medlemmar till årsmötet genom att arrangera en årsfest efter årsmötet. Årmötet var välbesökt men på den efterföljande årsfesten var det mer tunnsått. För underhållningen stod Marike Cavetoft.

I maj var det Grillkväll med trubadurunderhållning av Johan Elmqvist. På fredagskvällen stod grillarna tända och inne i byahuset var det dukat till ca 40 personer. Musik, Quiz och lite dans blev det.

Under sommarlovet anordnades Summerdance får barn i åk 0-6. Tre tjejer med lång erfarenhet lärde barnen bla streetdance en kväll i veckan.

Matlagningskurs har anordnats under många år i byahuset och är mycket uppskattat. Om ni har intresse av att vara med – ta kontakt med Lars Persson för mer information.

I samband med Champions League finalen anordnades en FIFA-playstation turnering. När det var färdigspelat såg vi gemsamt finalen på projektorn. Bra uppslutning av både barn, ungdomar och vuxna.

”Luddit” är det vissa fredagkvällar i byhuset. Här träffas ungdomarna för att spela pingis, lana och snacka under ledning av Roger Persson.

Tennisbanan sköts av en tennisgrupp från byn. Under sommaren har en liten men trogen grupp spelat tennis av och till. Under året sponsrade Mattias Olofsson och Henrik Landin med nya linjer och nät till tennisbanan. Stort tack för det!

Babycaféet var igång för 2:a året. Småbarnsföräldrar träffas och utbyter erfarenheter samt fikar i Byahuset. Detta är också ett samarbete med Svenska Kyrkan i Hörby församling, som står för en personal. Under hösten avslutades tyvärr arrangemanget pga för dålig uppslutning.

Valborgsfirande är ett tradionellt firande på ängen vid skolan i byn. Firades i år, som vanligt, med bål, tal och sång. Talare i år var Gunilla Jansson, Ludvigsborgskören stod för sången och Ludvigsborgs friskola stod för korvförsäljning. Kvällen var mycket välbesökt, uppskattningsvis ca 350 närvarande.

Sommarfesten gick av stapeln 5 juli en underbar sommarkväll. Riktigt många kom på festen i år, 152 vuxna och 58 barn! En hejdundrande fest vid dansbanan blev det med dans till Fredriks Silverbergs Trio. Lotteri och spiktävling.

Dinnersafari Ludvigsborg är byns cykelfest som vi anordnar för 4:e året i rad. Årets roligaste fest som inte slutade förrens långt in på småtimmarna. Marike Cavetoft stod för underhållning på efterfesten vid dansbanan. 24 par var anmälda och en riktig succékväll blev det! Missa inte detta 2015!

Julmarknaden i mitten på november är en trevlig tradition. Ca 20 utställare, både inne och ute. Hantverk, chark, glögg, korvförsäljning och växtförsäljning var uppskattat och välbesökt

Tills sist vill styrelsen tacka alla som deltagit och engagerat sig i det gångna årets aktiviteter! Vi hoppas som vanligt på fler deltagare till våra arrangemang och vi tar gärna emot synpunkter och förslag på aktiviteter. Alla är välkomna att engagera sig!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.